شهردار شیراز مطرح کرد:

تدوین سند محرومیت‌زدایی در دستورکار شهرداری/ عزم مدیریت شهری بر تحقق شهر هوشمند/ جهش بودجه فرهنگی شهرداری شیراز

شهردار شیراز در اولین نشست مطبوعاتی سال 1401 با اشاره به تدوین سند محرومیت‌زدایی گفت: در سال جاری، 32 محله هدف‌گذاری شده که امیدواریم با تفاهم‌نامه‌هایی که نوشته شده، بتوانیم بخشی از ظاهر محرومیت را از چهره محلات بزداییم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری شیراز، سید احسان اصنافی در اولین نشست مطبوعاتی سال جاری با اصحاب رسانه به بیان گزارش عملکردی شهرداری پرداخت و اظهار داشت: سال 1400 با عملکردی خوب و درخشان از مجموعه شهرداری به پایان رسید و با وجود اینکه همواره در تقویم‌های عملکردی شهرداری در سال‌های جابجایی شورا افت‌و‌خیزی داریم اما در چهار ماهه آخر سال تلاش‌های خوبی انجام شده است. 
وی در بخشی از سخنان خود به ارائه گزارش مالی و اقتصادی شهرداری ‌پرداخت و با بیان اینکه بودجه سال 1400، شش هزار و 160 میلیارد تومان بوده است که در متمم بودجه به 9 هزار و 284 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد؛ در حالی که در تمام کلان‌شهرها حتی تهران با وجودی که شروع شورا و شهرداری بود کاهش بودجه در متمم داشتیم.
*تحقق بودجه و متمم بیش از 98درصدی شهرداری شیراز*
شهردار شیراز با اشاره به تحقق متمم بودجه بیش از 98درصدی این شهرداری ادامه داد:  از لحاظ تحقق طی شش ماه نخست حدود دو هزار و 200 میلیارد بودجه محقق شده بود، در حالی‌که در مجموعه شهرداری و تا پایان سال عدد 9 هزار و 150 میلیاردتومان تحقق پیدا کرد و از متمم بودجه 9 هزار و 270 میلیاردتومانی، 9 هزار و 150 میلیارد تومان معادل بیش از 98درصد تحقق پیدا کرده است.
اصنافی با تصریح بر این موضوع که در مقایسه دو نیمه سال گذشته؛ نیمه اول، دو هزار و 200 و نیمه دوم شش هزار و 950 میلیارد تومان، یعنی نزدیک به 7 هزار میلیاردتومان  تحقق بودجه داشتیم، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که با وجود تغییرسیاست‌ها و مدیریت شهرداری، همکاران شهرداری ساختارها را بازنگری کردند و با همیاری شورای اسلامی شهر توانستیم این موضوع را محقق کنیم و به عنوان یک افتخار داشته باشیم.
وی با بیان اینکه بودجه سال به رقم 15 هزار و 385 میلیارد تومان رسیده، گفت: امسال حدود 2.5 برابر بودجه نسبت به سال گذته اقزای بودجه داشته‌ایم و این ارقام و بودجه حتما کار ویژه‌ای می‌طلبد و این را در توان همکاران خود در شهرداری می‌بینیم. 
*ایجاد انضباط مالی در شهرداری شیراز*
 اصنافی به ایجاد انضباط مالی در شهرداری شیراز اشاره و بیان کرد: سازماندهی حساب‌ها و سامانه‌های مالی بخشی از شفاف‌سازی عملکرد شهرداری است که سال‌های سال در این حوزه مشکل وجود داشت که کاهش تعداد حساب‌ها از 430 حساب به 100 حساب گام موثری چارچوب حرکت سریع به سوی شفاف‌سازی بوده است.
به گفته شهردار شیراز؛ در حوزه اوراق مشارکت و تامین مالی که به نوعی با حوزه سرمایه‌گذاری هم مشترک است، آخرین اوراقی که در سال 99 مصوب و در اوایل سال 1400 به فروش رسید 500 میلیارد تومان برای قطار شهری و 200 میلیارد تومان برای خرید اتوبوس بود که این رقم در چند ماه اخر سال 1400 به یک هزار و 150 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.
شهردار شیراز با بیان اینکه کل بودجه تخصیص داده شده به شهرهای کشور از طریق اختصاص اوراق مشارکت در سال 1400، هشت هزار میلیارد تومان بوده که بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان آن به تهران تعلق می‌گیرد و مابقی برای سایر شهرهاست، عنوان کرد: شهرداری شیراز موفق شد از این رقم، یک هزار و 150 میلیارد تومان را جذب کند یعنی بیش از 35 درصد از این اوراق به شیراز تعلق می‌گیرد.
اصنافی خاطرنشان کرد: در حوزه سرمایه گذاری و درآمدهای مغفول مانده شهرداری و سرمایه‌های واقعی شهر، در شورای شهر تعدادی پروژه را شروع کردیم، اما تعدادی از اینها از جمله پروژه‌های مریم، مرصاد، قدوسی و ... که حدود 18 پروژه بوده، رها مانده بود.
وی با بیان اینکه در یک برنامه زمان‌بندی حدودا سه ماهه تلاش شد تا برخی مشکلات پروژه‌ها را رفع کنیم، گفت: برخی از این پروژه‌ها مشکل سند داشت، برخی مشکل فنی و اکنون تقریبا تمام این پروژه‌ها با ارزش بالغ بر 9 هزار میلیارد تومان آماده مشارکت و سرمایه‌گذاری هستند.
مدیر ارشد شهری شیراز با بیان اینکه در قدم اول به دنبال شریک سرمایه‌گذار هستیم و در قدم دوم بحث تکمیل توسط خود شهرداری مطرح است، ابراز امیدواری کرد: این پروژه‌ها از لحاظ اجرایی تا ابتدای تابستان که فصل کار است، هم تعیین تکلیف شود و بتوانیم با تکمیل این پروژه‌ها و وصول نقدینگی پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری را مثل توسعه میدان تره‌بار و سایت‌های ساماندهی مشاغل در قسمت شرقی شهر را رقم بزنیم.
وی در ادامه به به وضعیت رفاهی کارکنان اشاره کرد و گفت: تلاش شد پرداخت‌ حقوق و مزایای کارکنان در سه الی چهار ماه اخیر حدود 28اُم هرماه پرداخت شود و مزایای کارکنان و درمانگاه دندانپزشکی و پزشکی شهرداری در روزهای آتی آماده بهره‌برداری خواهند بود.
اصنافی تصریح کرد: اهتمام به پرداخت بدهی‌های معوق شهرداری و کاهش 700 میلیارد تومانی و برنامه‌ریزی برای کاهش آن از دیگر برنامه‌های شهرداری بوده است.
شهردار شیراز به جذب بودجه از منابع دولتی و جذب یارانه در هفت سرفصل اشاره و بیان کرد: یارانه اتوبوس، یارانه مترو و یارانه‌های حوزه مدیریت حمل‌ونقل از این موارد است.
وی به بحث وصول مطالبات شهرداری اشاره و بیان داشت: امروز حدود 16 هزار میلیارد تومان مطالبات پیش‌بینی شده شهرداری شیراز از سایر دستگاه‌هاست که شش هزار میلیارد آن به توافق رسیده است و در ردیف تهاتری دولت قرار گرفته است.
اصنافی افزود: در استان هم با همکاری دادستانی و استانداری به دنبال تثبیت و احصای بدهی سایر دستگاه‌های دولتی در ساخت‌وسازها هستیم.
وی با بیان اینکه در سال گذشته زیر 2 درصد سهم شهرداری از جرایم رانندگی پرداخته شده است، گفت: ارزش افزوده وصولی شهرداری در سال 1400، 2.5برابر سال 99 است و هنوز هم بیش از این است.
*عزم مدیریت شهری بر تحقق شهر هوشمند* 
اصنافی در بخش دیگری از سخنانش در کنفرانس مطبوعاتی به گزارش حوزه شهرسازی پرداخت و بیان داشت: در حوزه شهرسازی چندین اتفاق خوب داشتیم که عزم و تلاش مجموعه شورا و شهرداری بر تحقق شهر هوشمند و حرکت در مسیر شهر هوشمند بوده است.
شهردار کلان‌شهر شیراز با اشاره به جلسات متعدد تسهیل صدور پروانه، به برنامه‌ریزی‌هایی که در این حوزه در شهرداری الکترونیک ثبت می‌شود، گفت: اکنون زمان‌بندی پرونده‌های استعلام به زمان خوبی رسیده است و به طور مجموع تا پایان اردیبهشت بیش از 83 درصد استعلام‌ها و درخواست‌های شهروندان در کمتر از یک هفته پاسخ داده خواهد شد و آن 17 درصد باقی مانده بیشتر در حوزه صدور پروانه و پایان کار است.
اصنافی بیان کرد: تلاش ویژه‌ای برای تکمیل مجموعه ساختمان و دیتاسنتر شهرداری  شده است که عملیات عمرانی به پایان رسیده است. 
وی با بیان اینکه در حوزه فناوری هم اقدامات ویژه‌ای انجام دادیم و کار ساخت دیتاسنتر شهرداری به لحاظ عمرانی به پایان رسیده است، گفت: امروز بسته سرمایه‌گذاری برای شریک سرمایه‌گذار در مورد فیبرنوری آماده شده است تا اینترنت‌های پرسرعت در اختیار مردم قرار گیرد.
*تحولات چشمگیر در شهر زیرزمینی شیراز*
اصنافی با ارائه گزارش در حوزه حمل‌و‌نقل، تصریح کرد: با بازدیدی که از تکمیل سازه ایستگاه‌های خط 2 مترو انجام شد، تلاشی صورت گرفت تا ایستگاه عادل‌آباد در اوایل سال جمع‌آوری شودو ایستگاه دولت با وجود برنامه زمان‌بندی که برای آخر تابستان در نظر گرفته شده بود با همت مجموعه سازمان قطار شهری، پیمانکار، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) و معاونت عمرانی به طول شش کیلومتر در شب عید نوروز جمع‌آوری و آسفالت شد.
وی با بیان اینکه در شهر زیرزمینی مترو تحولات خوبی صورت گرفته است، گفت: تحولات خط 2 مترو واقعا ملموس است و خطی که در نیمه دوم سال بدهی 180 میلیارد تومانی داشت، امروز علاوه بر پرداخت بخش زیاد آن، بالغ بر 400 میلیارد تومان دیگر برای این خط هزینه شده است.
شهردار شیراز با ابراز امیدواری از اینکه هفته شیراز سال 1402 مسافرگیری در این خط داشته باشیم، بیان داشت: برای 22 بهمن امسال می توانیم مسافرگیری در ایستگاه  امیرکبیر داشته باشیم، اما عزم مجموعه شهرداری بر این است که ایستگاه امام حسین(ع) را هم به بهره‌برداری برسانیم.
مدیر ارشد شهرداری شیراز با تصریح بر بهره‌برداری از ایستگاه طبقاتی امام حسین(ع) تصریح کرد: با  این بهره‌برداری عملا مسیر شبکه ریلی به نوعی تکمیل می‌شود و خط 2 و یک متصل شده و تحول چشمگیری در حوزه حمل‌و‌نقل خواهیم داشت؛ چراکه خط 2مترو، خط ترافیکی شهر است. 
وی افزود: در خط یک مترو، بزرگراه‌ها و دسترسی‌های خوبی داریم و عملا زمانی در خط یک به اوج عملکردی می‌رسیم که در ایستگاه امام حسین(ع) دسترسی شمالی و جنوبی شهر را متصل کرده و بتوانیم بهره‌وری بیشتری از شبکه ایجاد کنیم.
*تامین واگن به عنوان یکی از تحولات حوزه حمل‌ونقل* 
شهردار شیراز به بحث تامین واگن به عنوان یکی از تحولات حوزه حمل‌ونقل اشاره و بیان کرد: تعدادی واگن ساخت داخل در بهمن سال گذشته وارد شیراز شد و تلاش داریم با طرح‌های توجیهی و رایزنی‌‌ها حدود 10 واگن دیگر هم به شیراز اختصاص دهند تا وعده‌ای که برای هفته شیراز سال 1402 داده‌ایم، محقق شود.
اصنافی به خرید  دستگاه 76 اتوبوس به عنوان اتفاق خوب دیگری در حوزه حمل‌ونقل در سال1400 نیز اشاره و تصریح کرد: خرید 76 دستگاه اتوبوس از شرکت ولوو رخداد خوبی بود که در توافق اولیه به شهر شیرازاختصاص نداده بودند و به شهرهای کوچک اختصاص داده بودند. 
وی با تاکید بر جذب یارانه 300 میلیارد تومانی در این حوزه گفت: درهفته پایانی سال گذشته با 20 درصد پرداخت شهرداری و 80 درصد پرداخت وزارت کشور موفق به خریداری این تعداد دستگاه اتوبوس شدیم و این یارانه را جذب کردیم.
شهردار شیراز افزود: در آخرین روز سال 1400هم موفق شدیم حواله تامین80 دستگاه اتوبوس دیگر را بگیریم 
اصنافی در ادامه به عملکرد شهرداری در حوزه عمرانی پرداخت و بیان کرد: شهر شیراز یک رینگ پیرامونی دارد که بخش‌هایی از آن کارشده و بخش‌هایی باقی مانده که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: امروز تقریبا در هشت جبهه پروژه بزرگراه شهید سلیمانی در حال کار و عملیات عمرانی هستیم و شاهکار مهندسی در زمان حفاری و لاینینگ این تونل بوده که پایان پذیرفته است.
شهردار کلان‌شهر شیراز گفت: آن بخش‌هایی که در سال 99 در منصورآباد رانش داشت ایمن‌سازی شد که خود یک پروژه  بزرگ بود و عملا پروزژه به سمت بهره‌برداری نزدیک می‌شود.
اصنافی با بیان پروژه پل تقاطع مدافعان سلامت که در سال 99 شروع شده بود، در شش ماه گذشته به پیشرفت 90 درصدی رسیده است، گفت: امیدواریم برای یک ماه آینده بتوانیم آن را افتتاح کنیم.
مدیر ارشد کلان‌شهر شیراز با بیان اینکه پل رودخانه‌ای بزرگراه شهید استوار در قسمت شرقی شهر معروف به پروژه مولوی در حال طی مراحل پایانی خود است، گفت: دراین مسیر مشکلات تملکی و درگیری‌های پیمانکار وجود داشت که زمان‌بر شده بود و پیمانکاران پروژه تعیین تکلیف شدند و اکنون عملیات عمرانی آن در حال انجام است.
*تعیین تکلیف پروژه کنار گذر شمال شرق شیراز با همراهی وزارت راه و شهرسازی* 
وی با اشاره به تعیین تکلیف پروژه کنار گذر شمال شرق شیراز با همراهی وزارت راه و شهرسازی گفت:مسائل بین دو طرف تا حدودی حل شده و در یک ماه آینده عملیات عمرانی سهم شهرداری آغاز می‌شود.
اصنافی افزود: در این پروژه 30 درصد سهم شهرداری، 30 درصد سهم وزارت راه و 40 درصد پیمانکار سرمایه‌گذار است.
شهردار شیراز با اشاره به ورودی و خروجی بزرگراه شهید سلیمانی درمحدوده میدان جام جم گفت: مذاکرات با صداوسیما از سر گرفته شد و طرح بازنگری کامل شد و بخشی از دسترسی‌ها که در نظر گرفته نشده بود تغییر پیدا کرد و دغدغه‌ای که صاحب‌نظران در حوزه فنی مبنی بر اینکه پروژه‌ها الزاما به تصویب شورای ترافیک برسد، حل شد. 
وی گفت: تقاطع بزرگراه شهید سلیمانی جام جم- جمهوری، دوربرگردان نیایش و تقاطع نواب کمربندی در آخرین جلسه سال گذشته به تصویب شورای ترافیک رسید و نقشه‌های تقاطع جام جم در حال طراحی سازه‌ای رف است و تا نیمه اول اردیبهشت ماه عملیات عمرانی آن آغاز خواهد شد.
اصنافی ابراز امیدواری کرد: عملیات اجرایی دوربرگردان نیایش که از چهارشنبه هفته گذشته شروع شده طی برنامه زمان بندی 9 ماهه آماده‌سازی شود.
شهردار شیراز بیان داشت: در محدوده تقاطع نواب-کمربندی، هم بلوار نواب صفوی و بلوار احمدبن موسی(ع) و نیز شهرک‌های جنوبی،  ورزشگاه پارس و کمربندی، دو پل سه سطحی که در هم ترکیب شده اساخته می‌شود که طراحی آن پایان یافته است.
وی با بیان اینکه در این مورد منتظر تصمیم جلسه بودیم که روز چهارشنبه با حضور مدیرکل راه و شهرسازی صورتجلسه شد، گفت: قرار شد تا امسال عملیات اجرایی تقاطع قائم درانتهای بلوار قائم و تقاطع سفیر-کمربندی در امتداد بلوار سفیر توسط وزارت راه آغاز شود و تکلیف ما برای تقاطع نواب به نوعی روشن شد.
*افزایش ایمنی و تاب‌آوری شهر*
اصنافی با تاکید بر انجام لوله‌گذاری در سطح شهر توسط مدیریت بحران شهرداری بیان داشت: به صورت علمی نقاطی را که احتمال آبگرفتگی و سیل داشتیم، شناسایی شد و ایمنی و تاب‌آوری شهر را بالا بردیم.
اصنافی با تاکید بر تکمیل و انجام لوله‌گذاری آبهای سطحی در شهر گفت: با همتی که در مدیریت بحران شهرداری صورت گرفته به صورت علمی نقاطی که احتمال آبگرفتگی و سیل در آن وجود داشت، شناسایی شد و ایمنی و تاب‌آوری شهر را بالا بردیم.
شهردار شیراز با بیان اینکه یکی از اولویت‌های ما تکمیل لوله‌گذاری‌های سطحی است، گفت: با هزینه ۲۶۷ میلیارد تومانی در این مبحث، امید است دیگر در سطح شهر شاهد آبگرفتگی نباشیم. 
وی با اشاره به بسته ویژه‌ای که برای شمال غرب شیراز در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: این منطقه یک تحول تا آخر تابستان خواهد داشت.
شهردار شیراز با اشاره به در پیش بودن افتتاح شش قطعه آزادراه شیراز- اصفهان توسط وزارت راه و شهرسازی گفت: در صورت افتتاح این آزادراه بارترافیکی از شمال غربی شیراز وارد می‌شود که در این راستا چند طرح مصوب وجود دارد.
وی افزود: طرح مسیر از جاده بیضا از تنگ خیاره به سمت لپویی و زرقان یک مسیر است که مربوط به اداره راه هست، مسیر دوم از مسیر گردنه ملوسجان بر روی خط لوله گاز صدرا وارد صدرا می شود و به سمت شرق رفته و از محدوده تنگ خیاره به سمت شیراز می‌آید.
اصنافی گفت: کاری که شهرداری در دستور کار دارد اتصال مسیر دوم آزادراه به بزرگراه آیت‌الله محلاتی در مجاورت شهرک آرین است.
شهردار شیراز بیان کرد: اتصالی که به بزرگراه آیت‌الله محلاتی و در ادامه به بزرگراه شهید سلیمانی خواهد رسید و این بار ترافیکی بر روی آن خواهد رفت.
وی اضافه کرد: مسیر دوم گویم است و با این باری که قطعی شده است، دو گزینه در پیش رو است، یکی بهسازی محور گویم که از اوایل فروردین بخشی از آن را بازگشایی کردیم و تا پایان اردیبهشت فاز دوم بازگشایی ضلع جنوبی را خواهیم داشت و این به صورت موقت انجام خواهد شد. در برنامه کوتاه مدت ۱۶ کیلومتری جمهوری در این محدوده نیز آزاد می شود که بخشی از بار را تخلیه می‌کند.
اصنافی گفت: برنامه بلندمدت هم طرح تعریض گویم توسط مشاور بوده که بهینه‌سازی صورت می‌گیرد که با این طرح کمترین تملک تجاری خواهیم داشت و برنامه‌ریزی شده است که استانداری در تأمین منابع همکاری کند.
وی تصریح کرد: گزینه سوم کمربندی جنوبی گویم معروف به ۵۵ متری آیت‌الله رفسنجانی است که قبل از گویم شروع شده تا بزرگراه آیت‌الله حسینی الهاشمی در مجاورت سد تنگ سرخ ادامه پیدا می‌کند و عملیات اجرایی که از سمت بزرگراه حسینی الهاشمی شروع شده به طول ۴.۵ کیلومتر است.
*تدوین سند محرومیت‌زدایی در دستور کار شهرداری شیراز*
اصنافی در ادامه این کنفرانس خبری به مبحث خدمات شهری  پرداخت و عنوان کرد: یک فصل مشترک با موضوع محرومیت‌زدایی باز کرده‌ایم که در این موضوع بحث تدوین سند محرومیت‌زدایی را دنبال خواهیم کرد.
وی با اشاره به سامانه جامع اطلاعات مکانی در مقوله محرومیت‌زدایی گفت: در سال 1401، 32 محله هدف‌گذاری شده که امیدواریم با تفاهم‌نامه‌هایی که نوشته شده، بتوانیم بخشی از ظاهر محرومیت را از چهره محلات بزداییم.
شهردار شیراز با اشاره به برنامه‌ریزی‌های حوزه فضای سبز و سیما و منظر و مباحث المان‌های شهری بیان کرد: در حال حرکت به سمت مدیریت منطقه‌ای و تحول در این مجموعه هستیم.
اصنافی ادامه داد: سرمایه‌گذاری بر روی گلخانه‌های شهرداری و تسویه‌خانه‌های محلی برای تأمین آب 20 میلیون متر مکعب آب تصفیه شده برای باغ‌های قصردشت صورت گرفته است که با اجرایی شدن آن دغدغه این حوزه نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه باید تملک‌های نقطه‌ای باغ‌های قصردشت تجمیع شود تا بتوانیم دهکده باغ درآن محدوده داشته باشیم و در اختیار شهروندان قرار گیرد، گفت: تمام تلاش ما بر این است که باغ برای خود باغدار اقتصادی شود که طرح باغات در راستای اقتصادی کردن آنها و حفظ باغات توسط باغداران و مالکان اصلاح می‌شود.
عملکرد ویژه معاونت خدمات شهری در نوروز
 شهردار کلان‌شهر شیراز در حوزه خدمات شهری به خدمات نوروزی اشاره و بیان داشت: خدمات آن مجموعه در نوروز بسیار مشهود بود که از دو میلیون و 400 هزار نفر مسافر در استان فارس، دو میلیون و 140 هزار نفر در شیراز اسکان یافتند و افزایش تعداد 914هزار اسکان توسط شهرداری شیراز در کمپ‌ها، بوستان‌ها ورزشگاه‌ها و حسینیه‌ها را شاهد بودیم.
وی با بیان اینکه همکاران آتش‌نشانی 53 نفر را از گازگرفتگی نجات دادند، تصریح کرد: برای اولین سال، حادثه، فوتی و سرقت در میان مسافران نوروزی نداشتیم و این به دلیل برنامه‌ریزی در حوزه خدمات شهری  بوده است.
اصنافی به حوزه مدیریت بحران نیز اشاره و بیان کرد: تلاش‌هایی برای ارتقای تجهیزات آتش‌نشانی داشتیم و تلاش کردیم ایستگاه آتش‌نشانی گویم و دراک با همکاری هلال احمر راه‌اندازی شود.
وی گفت: ایستگاه آتش‌نشانی پارک کوهستانی دراک را پیگیری کردیم و بازسازی ایستگاه یک را در دستور کار خواهیم داشت.
*آغاز رسمی تدفین در آرامستان بهشت احمدی* 
شهردار کلان‌شهر شیراز با اشاره به تکمیل شدن دارالرحمه شیراز و آغاز رسمی تدفین در آرامستان بهشت احمدی بیان کرد: تجهیزات آرامستان بهشت احمدی آماده بهره‌برداری است و قرار بود قبل از سال دارالرحمه بسته شود و غسالخانه و سردخانه به آرامستان احمدی منتقل شود و کسانی که در دارالرحمه قبر دارند بعد از غسل و صدور مجوز در آرامستان احمدی به دارالرحمه منتقل شوند. 
وی بیان کرد: ورودی مسیر جاده خرامه و مشکلات ترافیکی آن مانع این قضیه شد. 
شهردار شیراز در بخش پایانی این کنفرانس به ارائه گزارش عملکرد در حوزه فرهنگی پرداخت و بیان کرد: تحولات خوبی در این حوزه شاهد بوده‌ایم؛ درحالی‌که بخش‌های فعالیت‌های ورزشی، فرهنگسراها و خدمات اجتماعی شاهد بوده‌ایم؛ به دلیل محدودیت‌های کرونا طی 2 سال اخیر تعطیل بوده است و ابلاغیه بازگشایی را آخرین روزهای سال گرفتیم. 
*نقش ویژه شهرداری شیراز در تغییرات مشهود مناسبات ملی دینی و ملی* 
اصنافی گفت: نقش ویژه شهرداری در مناسبت‌ها برای همه افراد ملموس است و تغییرات در ترویج شعائر دینی و ملی مشهود است.
وی به رونمایی از مبحث احیای هویت محلات در آخرین روزهای سال 1400 اشاره و بیان داشت: احیای هویت محلات با محوریت مساجد در شورای چهارم با عنوان مسجدمحوری مطرح بود و این برنامه جامع تر و فراتر از مسجدمحوری است و تمام فعالیت‌های محلات بنا شده طرح شود که در محوریت مساجد، 50 مسجد در فاز اول آغاز خواهد شد و خدماتی مثل ورزشی و مشاوره اجتماعی در این قالب قرار خواهد گرفت.
شهردار شیراز با بیان اینکه اصلاح ساختار فرهنگسراها در اولئویت بوده است، ادامه داد: با بهره‌گیری از مشاوران به دنبال تحول بزرگی در عملکرد فرهنگسراها هستیم.
*رشد و جهش  بودجه فرهنگی شهرداری شیراز*
 اصنافی با اشاره به رشد بودجه فرهنگی شهرداری تصریح کرد: جهشی در بودجه معاونت فرهنگی در سال 1401 ادرنظرگرفته شده که که حدود 6 درصد از بودجه کل شهرداری است و رشد 825 میلیارد تومانی  دارد که معادل رشد 200 درصدی در حوزه فرهنگی اجتماعی ورزشی شهر است.
وی درخصوص کمبود مسجد و حسینیه در شیراز گفت: ایده‌ای که از شورای چهارم مطرح بود، این است که اگر زمینی متعلق به شهرداری باشد با کاربری فرهنگی  مذهبی داشته باشد یا حتی سایر کاربری‌ها و در کنار فضای سبز جزو سرانه 6 درصد پارک‌ها باشد، می‌توانیم خدماتی ارائه دهیم تا شخص یا هیئتی متولی ساخت مسجد یا حسینیه در آن منطقه باشد و بعد از بررسی متولیان، زمین در اختیار آنان قرار گرفته تا بتوانند براساس آیین‌نامه مسجد یا حسینیه بسازند
وی با بیان اینکه شهرداری متولی ساخت مسجد و حسینیه نیست، افزود: کاری که شهرداری در خصوص کمبود مساجد در شیراز می‌تواند انجام دهد این است که در تفکیک‌هایی که انجام می‌دهد، زمین‌هایی که کاربری فرهنگی ـ مذهبی دارند را برای این کار در نظر بگیرد.
شهردار شیراز درباره تعیین تکلیف طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) نیز بیان داشت: بافت تاریخی شیراز بافت خشتی است نه سنگی که مانند تخت جمشید بتوانیم دور آن را دیوار بکشیم تا باقی بماند؛ بدین معنا که اگر این بافت را احیا نکنیم، تا ۵۰ سال دیگر هیچ اثری از آن‌ها باقی نخواهد ماند.
اصنافی گفت: جاری کردن جریان زندگی در بافت تاریخی اولین گام حل مشکل آن در شیراز است که باید شرایط را فراهم کنیم و خانه‌های تاریخی به‌عنوان کتابخانه یا محل سکونت یا موزه استفاده شوند.
*ایجاد راه‌های دسترسی مناسب؛ ضرورتی برای حفظ بافت تاریخی*  
وی ایجاد راه‌های دسترسی مناسب را ضرورتی برای حفظ بافت تاریخی  دانست و عنوان کرد: چرا درباره خانه‌ای که اصلا میراثی نیست مقاومت می‌شود؛ مگر این اتفاق در محله سنگ سیاه و اطراف بی‌بی دختران نیفتاد و خانه‌هایی که تاریخی نبودند خریداری و راه‌های دسترسی ایجاد شد و اکنون این منطقه تبدیل به یکی از مراکز بوم‌گردی در شیراز شده است.
مدیر ارشد شهرداری شیراز متدکر شد: چرا در مورد اطراف حرم‌ها این چنین تصمیمی گرفته نمی‌شود؛ چراکه بافت تاریخی فرهنگی باید کاربری داشته باشد و احیا شود تا با سکونت مردم و جریان یافتن زندگی در اطراف حرم‌ها بتوانیم هویت محلات تاریخی مذهبی را احیا کنیم.
شهردار شیراز گفت: بزرگان زیادی در شیراز در این بافت زندگی می‌کردند، اما آمارهای عجیب و غریبی امروزه درباره درصد جمعیت این بافت ذکر می‌شود که باید مورد بررسی و تأمل قرار گیرند.
*تلاش برای افزایش خدمات اطراف حرم‌های مطهر* 
اصنافی تصریح کرد: تمام تلاشمان بر این است که خدمات اطراف حرم‌ها را افزایش دهیم گرچه هنوز تا دستیابی به حفظ شأن و جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) خیلی فاصله داریم.
وی با اشاره به طرح احیای هویت اجتماعی محلات با محوریت مساجد افزود: در سال جاری برنامه‌های مشترکی را به‌صورت ویژه با همکاری مشترک آستان‌های شاهچراغ(ع)، سیدعلاءالدین حسین(ع) و علی‌ بن حمزه(ع) تعریف کردیم و طرح احیای هویت اجتماعی محلات با محوریت مساجد درهمین راستا اجرا می‌شود.
شهردار شیراز تصریح کرد: در طرح احیای هویت تاریخی و اجتماعی محلات با محوریت مساجد، مساجد را همانند فرهنگسراهای کوچک مقیاس در نظر گرفته‌ایم و خدمات را  از طریق مساجد ارائه می‌دهیم
وی با اشاره به فعالیت ۲۵ فرهنگسرا در این کلان‌شهر گفت: با این وجود اما به دلیل گستردگی شیراز بسیاری از محلات از خدمات فرهنگی شهرداری محروم  شده و اجرای طرح مسجدمحوری راهگشای ارائه خدمات فرهنگی در محلات مختلف شیراز هست.
*احیای هویت اجتماعی و فرهنگی محلات با محوریت مساجد* 
اصنافی با اشاره به عمران و آبادی مساجد تصریح کرد: در طرح احیای هویت اجتماعی و فرهنگی محلات با محوریت مساجد، به‌صورت محله‌ای مسائل فرهنگی و اجتماعی بافت مورد بررسی قرار می‌گیرند.
شهردار شیراز با تصریح بر احصای این اطلاعات عنوان کرد: اکنون با کمک ائمه جماعت شهر شیراز و نهادهای ذیصلاح در حال احصای این اطلاعات هستیم و البته هر محله‌ای هم اقتضائات خودش را دارد.
 
 
 



۱۴۰۱/۰۱/۲۸
منبع : معاونت فنی و عمرانی
بازدید ها : ۱۷
مطالب مرتبط با این موضوع :
نظری ارسال نشده است
نام :
پست الکترونیک :
شرح :
نظر :   برای ارسال نظر خود، دکمه ارسال را بزنید
کد امنیتی را وارد کنید

      تلفن :  
پست الکترونیک : omrani@shiraz.ir
آدرس : شیراز - ساختمان جدید شهرداری شیراز .حدفاصل پل امام علی و پل سلمان فارسی ،طبقه 5 ضلع غربی
 

بارگذاری و بروز رسانی محتوا: معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز